Materiál a jeho tajomstvá

Koľko vieme o veciach s ktorými žijeme ?

Počítač

Môj počítač čumí na mňa 40 hodín týždenne

Zloženie: Je vyrobený z 25 kg plastov, kovov, skla a silikónu, ale jeho srdce je iba stotina kilogramu silikonu a kovov sformovaných do integrovaných obvodov známych ako "chipy". Napriek tomu, že chipy nevážia takmer nič, sú zodpovedné za vznik najväčšieho množstva odpadu. 400 - krokový proces ich výroby si vyžaduje silice, uhlík, kyselinu chlórovodíkovú, vodík, ultrafialové lúče, fosfor, zlato, striebro, niekoľko citlivých chemikálií a presné mechanizmy. Sú potrebné továrne v Oregone, Kalifornii a Malayzii.

Dosky pre počítačové chipy sú vyrábane z medi, sklenného vlákna, epoxidových živíc, viacerých chemikálií, energie, vody, cínových spojov a monitor je vyrobený zo skla, chemikálii a olova.

Dopad: Aby továrne mohli vyrobiť môj 25 kilogramový počítač, museli vyprodukovať 63 kg odpadu, použiť 27 700 litrov vody a spotrebovať 2300 kilowatt hodín energie. Do roku 2005 bude asi 150 miliónov osobných počítačov vyhodených na smetiská v USA, čo je dosť na zaplnenie futbalového ihriska kopou odpadu vysokou 1 míľu.

Akcia: Najlepšia vec, čo môžem urobiť, je precvičiť si myseľ, keď to treba, namiesto používania stroja a vypnúť počítač, keď ho nepoužívam. Keď kupujem počítač mal by som sa rozhodnúť pre plochý displej (LAP TOP): Tie produkujú polovičné množstvo odpadu a spotrebovávajú 1/3 energie.

Tričko

Kúpil som si bavlneno-polyesterové tričko v miestnom obchode, pretože sa mi páčila jeho farba.

Zloženie: Polyester v ňom začal svoju púť ako niekoľko lyžíc venezuelskej nafty. Rafinéria v holandských Antilách "pozmenila" naftu pri vysokej teplote, tak aby sa vytvorili menšie molekuly potrebné na výrobu polyesteru. Ďalší proces v chemickej továrni v Delawaresi vyžadoval katalyzátory z ťažkých kovov.

Pole v Missisipi, kde rástla bavlna pre moje tričko, bolo najprv "dezinfikované" toxickým pesticídom. Päťkrát bolo pole bavlny striekané pesticídmi, zväčša organo-fosfátmi, ktoré poškodzujú centrálny nervový systém. Bavlna a polyester boli kombinované v Severnej Karolíne. Pracovníci bielili, farbili a dokončovali látku priemyselnými chemikáliami obsahujúcimi chlór, chróm a formaldehyd. Tričko bolo šité v Hondurase vo fabrike vlastnenej Taiwaičanmi, kde zamestnankyne zarábajú asi 30 centov za hodinu.

Dopad: Cestou z naftových polí do odevnej továrne, kde sa vyrobilo moje tričko, polyester uvoľnil 25 % svojej hmotnosti v exhalátoch obsahujúcich dusík, SO2,CO, ťažké kovy a ďalšie. Tieto exhaláty poškodzujú dýchací a imunitný systém, prispievajú k zhoršovaniu chorôb pľúc a srdca. Bavlna sa okrem iného zaraďuje na desiate miesto v spotrebe pesticídov vo svete - množstvo z nich je zdravotne škodlivých.

Akcia: Najlepšie, čo môžem urobiť, je vyhnúť sa syntetickým vláknam a vybrať si organicky dopestované prírodné vlákna, ak ich zoženiem.

Cola

Cítim sa smädný, schmatnem plechovku Coly.

Zloženie: Moja Cola obsahuje 90% vody kombinovanej s fruktózovým kukuričným sirupom, kyselinou citrónovou, chuťový koncentrát (tajná zložka obsahujúca kofeín) a CO2. Oveľa drahšia ako samotná Cola bola výroba hliníkovej plechovky. 1/3 hliníku v mojej 15 gramovej plechovke bola recyklovaná. Ostatných 10 gramov začalo svoju púť ako 40 gramov bauxitovej rudy vydolovanej v Austrálii. Bauxit bol drvený, premývaný, sušený, rozomletý na prach a mixovaný s taviacou sódou, pražený s CaO, aby vznikol hliníkový oxid. Ten bol odvezený kórejskou loďou na pretavenie do Washingtonu. Tam pomocou uhlíkových elektród priviedli obrovských 100 000 ampérov elektrického prúdu, aby vypudili kyslíkové atómy z hliníku a ten aby sa usadil na uhlíku. Pri tom vznikajú malé čiastočky PFCS - plynov spôsobujúcich skleníkový efekt.

Keď je hliník nakoniec vylisovaný do plechov, je odoslaný do ďalšej továrne, kde je obrovskými strojmi vytláčaná, naťahovaná, zostrihovaná a namaľovaná plechovka. V plniacej továrni stroje plnia plechovku ochladeným nápojom a uzavrú vrchnák.

Dopad: Len málo procesov tak škodí globálnej klíme ako tavenie hliníka. Je to tak energeticky náročné, že hliník býva niekedy prezývaný "zmrazená elektrina"

Akcia: Mal by som kupovať nápoje v znovunaplniteľných fľašiach. Aj keď sú plechovky z 90% recyklovateľné, plnenie fliaš je oveľa menej energeticky náročné. A mal by som mať stále na pamäti, že voda je aj tak najlepšia na smäd

Tenisky

Kúpil som si nové tenisky na leto.

Zloženie: Sú vyrábané z tuctov zväčša syntetických materiálov. Tie moje boli vyrobené v Indonézii v továrni vlastnenej Kórejčanmi. Koža na vrchu pochádza z texaských kráv, ale na spracovanie bola poslaná do Južnej Kórey, kde sú lacnejšie pracovné sily a nižšie štandardy v ochrane životného prostredia. Spracovanie kože je dnes 20 krokový proces vyžadujúci silné chemikálie. Zvyšok topánky bol vyrobený z chemikálií na báze ropy. Stred podrážky je pena - zmes viacerých chemikálií, ktoré po skombinovaní a zohrievaní vylučujú drobné vzduchové bublinky, čo dodáva topánkam ich "mäkký pocit". Pod pätou je umiestnený jediný polyuretánový vačok naplnený pod tlakom plynom neznámeho zloženia. Vonkajšie podrážky boli vyrobené z gumy syntetizovanej zo saudskej ropy a miestneho benzénu.

Dopad: Indonézske ženy, ktoré vyrobili moje 75 dolárové topánky, zarobili 2 doláre za deň a pracovali pri teplote okolo 40 stupňov Celzia. Hoci pary z rozpúšťadieľ zapríčiňujú niektorým robotníkom zdravotné problémy, samotná továreň na výrobu topánok spôsobila len malé znečistenie a spotrebovala len málo energie v porovnaní s rafinériami, chemickými továrňami a koželužňami, čo vyrobili komponenty na topánky. Chemikálie z koželužní v Južnej Korei sú vypúšťané do rieky Nattong a spolu s iným priemyselným znečistením spôsobujú, že voda vo vodovodoch v okolí nie je pitná.

Akcia: Mal by som sa spýtať sám seba, koľko párov topánok naozaj potrebujem. Mal by som kupovať trvanlivejšie, miestne topánky a dať ich opraviť, keď treba.

Auto

Keď šoférujem sám, tak 95 % energie ide na pohyb 1450 kg auta a nie mňa, jeho 64 kg náklad.

Zloženie: Moje auto obsahuje 800 kg ocele, 180 kg železa, 112 kg plastov, 86 kg tekutín a mazív, 85 kg hliníka a 62 kg gumy. Skoro polovica ocele je vyrobená zo šrotu. Pri jeho tavení v peci vznikne asi 4 kg toxického prachu. Zvyšok pochádza z omnoho špinavšieho miesta - povrchovej bane v borovicovom lese v Minnesote. Dokopy 1590 kg železnej rudy bolo vydolovaných, vzniklo 955 kg skál ako odpadu, ktorý bol vyvezený na skládku. Ruda bola odvezená do oceliarne, kde bola tavená v peci pálením koksu, pričom vzniká CO a CO2. Auto je zmontované z 10 000 súčiastok, ktoré sú zvarené v 4000 bodoch. Skoro 150 000 litrov vody bolo spotrebovaných - viac ako 100 násobok jeho váhy. Auto bolo farbené v Detroite, kde bolo ponorené do vane s čistiacim prostriedkom pred tým, ako bolo ponorené do základnej farby znečisťujúcej vzduch. Potom bolo nanesených ďalších 6 vrstiev farby obsahujúcej aj PVC. Nepoužiteľná hmota - prebytky farieb - bola odvezená na skládky.

Dopad: Moje auto je vyrobené zväčša z ocele - najväčšieho priemyselného producenta CO a nebezpečných odpadov. Pri kompletizovaní bolo farbenie najznečisťujúcejším procesom. No najväčší dopad na životné prostredie má jazda na aute. Počas jeho 9-ročnej životnosti použije asi 8 krát toľko energie, ako bolo treba na jeho výrobu a výfukové plyny z môjho auta kombinované s inými majú na svedomí najväčšie emisie CO - jedovatého plynu spôsobujúceho skleníkový efekt.

Akcia: Naozaj potrebujem auto ? Ak je odpoveď "áno", tak by som ho mal používať čo najmenej, deliť sa oň ako je to len možné a vždy sa rozhodnúť pre opravu, nie pre výmenu.

Bicykel

Keď idem na bicykli do práce, tak používam menej energie na kilometer ako hociktorý iný spôsob dopravy - vrátane chôdze

Zloženie: Môj 14 kg bicykel sa skladá zväčša z ocele, hliníku, gumy a plastov. Oceľ na rám je vyrobená zo železa a prímesí uhlíku, chrómu a molybdénu kvôli tvrdosti. Zliatiny ocele bývajú vyrábané v malých továrňach, čo tavia kovový šrot. 7kg ocele na výrobu rámu a kolies na môj bicykel začalo púť v Chicagu na skládke neďaleko fabriky. Vyrobenie ocele zo šrotu si vyžiadalo 1/4 energie oproti výrobe zo železnej rudy. Šrot bol roztavený v peci za pomoci elektr. oblúku. Nečistoty sú malé množstvo plynov, 60 gramov toxického prachu a pohyblivá vrstva odpadu. 4 kg hliníka na mojom bicykli - prevody, brzdy a špice pochádzajú zo Sibíru. Môj celý bicykel obsahuje menej hliníku ako 1 koleso auta. Bicykel tiež obsahuje asi 4 kg syntetických materiálov - nylónove bovdeny pochádzajúce z Delaware, polyuretánové držiatka kormidiel z Talianska, vinylové a polyuretánové sedadlo, gumené pneumatiky z Taiwanu.

Dopad: Na mojom bicykli nespôsobujem znečistenie vzduchu a neprispievam k skleníkovému efektu. Nespotrebúvam fosílne palivá a nevypúšťam toxické chemikálie do vzduchu. Zaberám len zlomok priestoru na ceste oproti autám a len 1/20 miesta na parkovanie. Bicyklovanie je štatisticky bezpečnejšie ako šoférovanie.

Akcia: To je jasné !

Z "The New Internationalist" (október 97),
preložil Noro S.

Komentáre

skeptik

Idealnym riesenim teda je vozit sa nahy na bicykli ;-)))