Oľga Weleslawa: Začleňovanie do systému sa mi priečilo odmalička
V roku 2004 ste sa presťahovali do maringotky na Myjavské kopanice, kde ste sa rozhodli realizovať svoje sny o divokom, nespútanom živote blízkom prírode. Teraz sa píše rok 2010. Plnia sa na Myjave vaše sny?
Opravím ťa - my sme s Duchoslavom “odišli” v roku 2001 na Vianoce. Začalo to našim pobytom v mlyne v Kvačianskej doline. Odvtedy sme “odpojení”. V mojich knihách popisujem tento prerod mysle, ktorý je neoddeliteľný od toho, ako nás ovplyvnilo prostredie, teda ony klasické 4 živly, o ktorých sa toho toľko teoreticky hovorí, no až v praxi zistíš, o čo ide. Ony si ťa naozaj spracujú, príroda ti podá výzvu a ty sa jej buď chopíš alebo nie. Nám sa nedalo “nechopiť”, lebo výzva bola taká jednoznačná a silná, že v nás za ten rok nezostal kameň na kameni. Pochopili sme, že niet cesty spať.
Neboli sme jediní, kto to podobne vnímal. Naši predchodcovia z Kvačianskeho mlyna zostali dlhšie či kratšie rovnako postihnutí a jeden z nich, tiež nádejný adept na začlenenie sa do intelektuálneho kolosu tejto spoločnosti sa nevrátil a žije na Zaježke - písala som o ňom v prvom dieli ako o mlynárovi tesárovi - je scenárista Miro Čársky.
No a istý Tomáš mal navlas rovnaké nielen pocity, ale i slová, keď prvý raz opustil na pár dni mlyn v Kvačianskej doline a dostal sa nazad do mesta: mal reálny pocit, že sa mu sníva a že ľudia sa správajú ako cudzí druh, ako mimozemšťania. Po tomto zistení sa dosť ťažko vracia nazad. Návrat sme spočiatku plánovali, no potom bol už nemožný. Na mlyn sme pred takmer desať rokmi išli iba na rok - no už sme “zostali”. So zdesením a úžasom sme totiž zistili, že vymyslený a hračkársky život sa nám už žiť nieže nechce, ale ani nedá, ak chceme zostať úprimní voči sebe. Takže Myjava je iba pokračovaním a naše sny sa plnia stále - už desať rokov.
Čo presne znamená pojem „odpojení“? Znamená to život mimo mesta? Ľudia, ktorí žijú na vidieku sú „odpojení“? Alebo to súvisí s niečím iným ako s geografickým umiestnením?
Odpojenosť, to sú slobodní ľudia, ktorí sa rozhodujú podľa svojho čistého srdca ako dieťa akokoľvek naivne to môže vyznievať. Nepáči sa mi to, tak to nebudem robiť. Je to ako v láske: ruku na srdce a ideš. Nerozhoduješ sa podľa toho, čo je menšie a čo väčšie zlo: je len zlo. Čisté srdce a zdravý rozum. Vtedy sa nemôžeš pomýliť. Takže je to asi o vnútornej slobode - len jej prehlbovanie a práca na sebe ťa môžu k niečomu v tomto živote doviesť. Vonkajšie dianie, okolnosti ťa dosť determinujú, a k tomu ešte spoločnosť. To je, podľa mňa, priveľká záťaž a zločin voči ľudskosti.
Hrá v tom úlohu snaha odpútať sa od života väčšinovej spoločnosti či priamo od politiky?
Je to sen o nezávislosti, a tú si asi každý prestavuje po svojom. Ja napríklad tak, že keď ja od “nich” nič nechcem, nepamätám si ich mená, nevolím ich, neznečisťujem ich život, čakám to iste naspäť. Len nech si ma všímajú čo najmenej, bude to vzájomné. Vždy som “obdivovala” ľudí, čo vo svojom voľnom čaše dobrovoľne venovali pozornosť a energiu politike. Politici ako upíri žijú z našej pozornosti. keby si ich nikto nevšímal, nevolil, nereagoval na nič, pomaly by zomreli na nedostatok potravy. Odpojenosť je sen všetkých tých, ktorí sú nasýtení či presýtení tým čo svet poskytuje - teraz v tomto čase.
Skúsenosti z minulosti nám však ukazujú čosi iné – ak si politiku nebudeme všímať, ona si nás nakoniec nájde v oveľa brutálnejšej podobe. Myslím, že politikom by vyhovovalo, ak by sme si ich vôbec nevšímali. Režim, ktorý tu bol pred rokom 1989 sa vyznačoval práve všeobecným nezáujmom o politiku - s výnimkou niekoľkých odvážlivcov takmer všetci ľudia rezignovali na veci verejné a stiahli sa do svojich súkromných ulít. Bolo to obdobie chalupárstva a záhradkárskych osád. Nie je možnosť ovplyvňovať verejný život a zaujímať sa o to, čo sa deje „za naším humnom“ dôležitá pre fungovanie slobodnej spoločnosti?
Hovoríš správne, v totalite si ťa politika v kuse nachádzala v brutálnej podobe. Dnes ale žijeme v demokracii - či nie? Teda máme voľbu - všímať či nevšímať. Máme stále voľbu, aspoň ja to tak pociťujem. A pre mňa ako slobodného človeka je správna voľba sústrediť sa na rozvoj svojho života a prácu s ľuďmi okolo mňa. Politika dnes predsa má svoje demokratické mantinely a je pod sústavnou kontrolou ostatných demokratických štátov okolo nás sústredených v únii. Tak aký problém? Ono to funguje aj bez nás a keď máme pocit , že nefunguje, tak proste nezvolíme tých ujov. A v prípade ak nenájdeme nikoho, kto by mal našu dôveru, nezvolíme nikoho. Mám taký sen: nadišiel deň volieb, a volebné miestnosti zívajú prázdnotou. slobodní ľudia počúvli svoje svedomie a nešli voliť, lebo sa im nikto nepozdával. Čo si s takým faktom počne zvyšok Európy? Aspoň trocha vzruchu do tej stádovej demokracie.
A čo sa deje za mojim humnom ma zaujíma - napr. že Maok prerába ďalšiu veternú turbínu alebo že ideme robiť obrad vynesenia Moreny tak, ako každý rok. Ostatné” humná ” si môžem kuknúť v rámci kratochvíle, ak chcem - ale nemusím. Či zasa niečo je povinné?
Demokracia a zodpovednosť sú o niečom inom, než ich vníma - podľa môjho pozorovania - veľká časť slovenskej inteligencie. Mám pocit, že sa celkom bezmyšlienkovito hrá na „liberálnu“- a pochybujem, že vie, čo si má pod tým predstavovať. Dosť mi pije tato namyslená skupina krv. Neverím jej.
Ostatne, čo ty chápeš pod slobodnejšou spoločnosťou? Slobodnejšou od čoho? Prepáč, ale znie mi to ako číra fráza.
Chápem to tak, že dnešná spoločnosť, aj so všetkými jej chybami, je slobodnejšia, ako tá spred roku 1989, alebo ako mnohé iné spoločnosti súčasného sveta. Veľa vecí, ktoré dnes berieme ako samozrejmosť by pred 20 a viac rokmi, alebo na inom mieste planéty, neboli možné (napríklad tento rozhovor či slobodná komunikácia vôbec). Nemyslím si však, že tieto veci mame “garantované” a nadobudnutú slobodu nemôžeme stratiť. Cesta k tomu môže byt podľa môjho názoru práve občianska apatia a nezáujem o veci verejné.
Poďme však k ďalšej otázke - jedným z vašich ideálov, ktorý tiež úzko súvisí s „odpojenosťou“ je sebestačnosť. Toto slovo však môže mat viacero významov. V širšom zmysle slova je sebestačný ten, kto dokáže svojou prácou a svojim zárobkom uživiť sám seba, pripadne svoju rodinu či blízkych. Vo vašom poňatí je však sebestačnosť vnímaná ako niečo viac. Cesta k oslobodeniu od peňažného ekonomického systému a od potreby zarábať peniaze. Prečo je potrebné odmietnuť peňažnú ekonomiku?
Sebestačnosť v tom zmysle ako o ňom hovoríme, je stále vo výskume a vývoji. Ako sa dokážem uskromniť? Čo naozaj potrebujem? Ja osobne napr. potrebujem iba strechu nad hlavou, jedlo bez mäsa, no čisté, teda bez chemikálii, pokiaľ sa dá, minimum oblečenia, dobré topánky čo nepremokajú. To sú moje potreby, lebo ostatok toho, čo potrebujem, je okolo mňa - nás: stromy, tráva, otvorene nebo, čistý vzduch, ticho, potok, čo si tečie, málo ľudí, chvíľami žiadni ľudia. To je moje poňatie blaha, luxusu. Možnosť ísť si kedykoľvek zastrieľať z luku, prejsť sa so psom, pozrieť sa na kozičky, hrať sa s kocúrmi. To sú moje sny, najprv detské, teraz splnené. Takže z tvojich potrieb sa odvíja všetko. Občas pozriem dáky film, keď si chcem pregumovať hlavu z ľudí, čo k nám prichádzajú. V kine sme neboli už dva roky, lebo mame recyklovaného čuvača, ktorého nenaučili zostať, knihy stále kupujeme, aj keď už veľmi málo – najmä o lukostreľbe, nejaká história… Sledovanie novín ma otravuje a unavuje. Duchoslav tento návyk ani nikdy nemal, ja som bola profesionálne deformovaná, no už sa orientujem najmä na to, ako sa nimi dá kúriť, teda kupujem raz za čas tie najväčšie. Prečítané ich mám za 5 minút a zisťujem, že v prevažnej miere nuda ako vždy.
Oľga Weleslawa so svojim “recyklovaným” slovenským čuvačom
Snažíte sa úplne vymaniť z peňažného systému?
Peňažný systém nás zaujíma málo a boli by sme radi, keby to bolo ešte menej. Krokom k tomu by mohlo byť vytvorenie lokálneho výmenného systému s našimi individualisticky ladenými spolu-kopaničiarmi tu na Myjave, čo tiež odišli z mesta (je nás tu celkom pekne veľká spoločnosť). Existuje niekoľko modelov, no zatiaľ sa do nich nikomu nechce. Teoreticky aj áno, prakticky vyčkávajú, kto začne. Možno to budeme musieť byť my, ako jedni z najdlhšie tu sídliacich.
Peňažný systém ako súčasť jestvujúcich spoločenských systémov ja osobne považujem za zastaraný, neprehľadný, nudný, nepotrebný, tak, ako aj oné systémy. Naozaj, z hĺbky duše ma neoslovujú a nevidím na nich nič úchvatné, ba ani nič, čo by ma oslovovalo. Poznám to zblízka dôverne a stačilo. Nie je to moja cesta. Čim neberiem druhým možnosť, právo, ba ani chuť po nej ísť. Svet je predsa rôznorodý.
Mnohí tzv. novo-lazníci hovoria, že zlomovým okamihom v snahe o sebestačnosť je narodenie detí. Niekde tu sa snaha o sebestačnosť v individuálnom poňatí mení na hľadanie modelu viac-generačnej trvalej udržateľnosti. Deti sú dôvodom prečo sa mnohé radikálne ideály obrusujú a prispôsobujú realite. Ako vnímate tento aspekt? Plánujete na Myjave vychovávať deti?
Obvykle takmer nič neplánujeme - teda aj tu nechávame veci plynúť. Čo sa týka deti, poznáme ľudí na kopaniciach, čo sa idú „pototo“, lebo majú zrazu dieťa či deti a veľmi ich to vyvádza z rovnováhy a všetko tým ospravedlňujú či motivujú. Na druhej strane poznáme i takých, ktorých fakt, že majú dieťa či deti posilňuje a namiesto demotivácie a upúšťania od svojich pôvodných predstáv ešte viac posilňuje v ich napĺňaní. Je to podľa našich pozorovaní priamo úmerné skúsenostiam tých ľudí s rôznymi typmi prostredí a ich sociálnej inteligencii.
Ako vyzerá vaša sebestačnosť v praxi? Do akej miery ste napríklad potravinovo či energeticky sebestační, akým spôsobom si zarábate peniaze potrebné na živobytie?
Máme dve kozy, malú záhradku, pestujeme šaláty, hokkaido, fazuľky a reďkovky, bylinky. Samozrejme, zbierame aj divo rastúce plody a rastliny: púpava , žihľava, skorocel, huby, jahôdky, maliny, černice. Máme ovocný sad , kde rastú hrušky, jablká, slivky, šípky. Kozy sa nám, psovi aj kocúrom starajú o mliečnu časť stravy, vrátane syrov a tvarohu.
Fungujeme ako občianske združenie, práca nám splýva so súkromím. Živíme sa výrobou lukov, píšťal, bubnov a knihami, ktoré vydávame. Naše nároky, ako som spomínala, sú minimálne. Nemáme auto, motorovú pílu, kosačku, deti, nefajčíme, nepijeme alkohol, oblečenie second handy a first handy našich mám či naše…veľká časť potrieb u nás sa napĺňa výmenným obchodom, teda občas šetríme aj na cestovnom. Neberieme dotácie a granty , ani 2 percentá z dane.
Spomenula si výrobu lukov a lukostreľbu. Ako k sa tejto aktivite, ktorá pôvodne vznikla za účelom lovu zvierat a boja na diaľku, dostali mierumilovní vegetariáni, akými ste vy?
Veď práve. My ako niekdajší mäsožrúti a agresívne bytosti mame v génoch boj. Vedome ho, podobne ako japonskí samuraji a maďarskí jazdci, meníme na prácu na sebe, učíme sa poznávať svoje pohnútky a pohyby a v konečnom dôsledku seba samého, cvičíme svoju trpezlivosť, vytrvalosť a pravdivosť. A k tomu vedieme ľudí, ktorí si k nám luky chodia vyrábať a strieľať. Je to nadlho čo sa dá o luku povedať, píšeme o tom už skoro dva roky do časopisu Vitalita aj na našej stránke. Odporúčam pozrieť si naše články na túto tému :)
Karpatská lukostrelecká škola, Myjava
Vo Vašich aktivitách hrá dôležitú úlohu aj téma slovanstva, venujete sa pôvodným slovanským obradom, pestovaniu slovanskej vzájomnosti, používate staroslovanskú symboliku, sami ste si dali staroslovanské mená. Prečo je to pre vás dôležité?
Predovšetkým sme sa narodili na tomto území. Teda naši rodičia, prarodičia a ich prarodičia - z veľkej väčšiny, lebo máme aj iných, asi neslovanských predkov - tiež žili na tomto území. Poznáme tuto krajinu aj geneticky, máme ju v krvi - tak, ako máš iba jednu matku, máš iba jednu rodnú krajinu. O tom azda netreba pochybovať. To neznačí, že nemáš rád svoju tetu, sesternice atď. No toto je holá skutočnosť. Tak ako sme zároveň tuláci, chodíme po Grécku, Španielsku, Portugalsku, Francúzsku, Maďarsku, Česku atd., sme zakorenení tu. Takže ako je ti prirodzené poznať svoju matku najlepšie, jej “dejiny”, tak je aj prirodzená zvedavosť na to, čo tu bolo pred nami, čo sa tu dialo, čo určovalo duchovno a materiálno Slovenska , keď sme tu ešte neboli my ako fyzické osoby. V škole nám natlačili do hláv mytológie také i onaké, bolo to super, no o Slovanoch ani f. Tak si dopĺňame medzery a zisťujeme, že veľa ľudí má podobnú zvedavosť - kto sme, čo bolo pred nami, akí boli starí bohovia. Pači sa nám to komplexne: vizuálne, teda na pohľad, sluchovo, teda muzika, čuchovo - teda jedlá, posvätné byliny, to celé „divadlo“ je parádne.
Ako vnímaš skutočnosť, že pocity ako láska k vlasti a hrdosť na Slovensko sa zneužívajú na vzbudzovanie nenávisti k iným národnostiam, kultúram, tradíciám?
Mňa tie srandovné prvoplánové naťahovačky nezaujímajú - politika robí, čo môže, aby ťa nimi zamestnala. Luky si k nám chodia vyrábať aj Maďari z južného Slovenska a máme dobré vzťahy s niektorými maďarskými lukostreleckými skupinami. A navyše poznám túto kultúru dobre aj zvnútra, keďže viem po maďarsky. Mnohí z týchto mojich známych považujú za handicap, že nevedia dobre po slovensky.
Knihou „Takí divokí 2“ sa vinie jeden dôležitý motív: rozdelenie ľudskej spoločnosti na dva svety – na jednej strane „systém“ (či závislosť, skrotenosť, konzumný život v meste) na druhej strane „alternatíva“ (či nezávislosť, divokosť, autenticita, život na lazoch, dedinách, prírodných komunitách). Ako vzniká potreba vymedzovať tieto dva svety? A je vôbec možné vytýčiť striktnú hranicu, ktorá by vymedzovala kde končí „systém“ a začína „alternatíva“?
Nejestvuje celkom presná hranica, tak, ako v ničom. Potreba naozaj nevznikla, vlastne sme to ani nečakali. My sme sa už len dívali a nieslo nás to samo. Tento svet si ťa privlastnil a oddelil ťa od toho predchádzajúceho. Basta fidli.
Do suchého paneláka na viac ako pár nocí by ma nikto nedostal, radšej si usteliem v maštali. Začleňovanie do systému sa mi priečilo odmalička, napriek tomu, že som v ňom bola úspešná - no celý čas som si presadzovala svoje pravidlá a balansovala na hranici, čím som otvárala zrak mnohým polo-spiacim. Asi to malo načas význam, no dlhšie to už bolo únavné a opakovalo sa to. Mlyn to vyriešil.
Ešte jednu zásadnú vec by som rada povedala. Vo výpovediach ľudí čo žili či žijú “alternatívne” mi chýba jedna zásadná vec. Je to princíp, kvôli ktorému odišli, no teraz ho už berú ako samozrejmosť a zabudli, ako to už ľudia často robia, na: “všehomír”, “živu”, prírodu. Je to príroda, bez ktorej ich duša nemôže byt živá, chátra, umiera a človek sa mení na článok v reťazci, robota.
To ale naozaj vylučuje používanie motorových píl, kosačiek a iných úžasností. Mení to dušu tých ľudí a už sú iba presídlení mešťania na dedinu, ktorí si sem priniesli mesto so sebou. Už som na ospravedlnenie si tohto pomaly masového javu počula rôzne verzie, jedna nepresvedčivejšia ako druhá. Dúfame, že sa do tejto fázy nikdy nedostaneme.
Tomáš Feřetka v rozhovore Venkov zanikl už dávno popísal zaujímavý paradox: mestský človek má pre prírodnú krajinu často krát väčší cit, ako pôvodní vidiečania. Pre mestského intelektuála je príroda predmetom hlbšej filozofie a objektom mentálnej obrazotvornosti, zatiaľ čo pre rodených vidiečanov je príroda všedná skúsenosť, na ktorú nazerajú bez romantických predstáv, najmä ako na zdroj obživy, zisku, nadobudnutia majetku. Tento názor naznačuje, že odcudzenie prírode nie je dôsledkom mestského života, ale že začalo dávno pred tým – u ľudí, ktorí síce v prírode žili, ale nevytvorili si k nej romantický vzťah. Súčasťou tohto paradoxu je, že hnutie za návrat k prírode sa zrodilo práve vo veľkých mestách. Myslíte si, že deti dnešných novolazníkov budú prírodu vnímať inak ako deti starousadlíkov, ktoré poväčšinou všetky lazy a dediny opúšťajú a odchádzajú do miest?
Je to dosť logické, že sa toto hnutie zrodilo vo veľkomestách. Aj my sme mešťania, no od detstva máme skúsenosti s dedinou, drevenicou, típi, pobytom v lese a prírode. Takže sme mali z čoho vyberať a aj sme vybrali - tak, ako ostatní ľudia. Medzi kopaničiarmi sú aj vidiečania z Myjavy, aj Blaváci, aj Nitrania, aj Belgičania, Česi, aj Rakúšania - všelikto. Je fakt, že domáci celkom inak vnímajú slovo kraj, ale zasa - ako kto. Sú tu aj veľmi poetické a romantické duše, ktoré by ani za svet neodišli bývať nikam inam.
Aj deti odídencov raz pobežia do mesta, a to myslím veľmi rýchlo a veľmi nadšene. Ide o to, že časť z nich sa vráti. Ako my, budú porovnávať a budú mať čo. Vyberú si - a tak to má byť.
Zhrniem len na záver: božechráň, aby sa slovenský ľud z miest začal húfne sťahovať na kopanice či lazy. Len nech každý zostane tam, kde je mu dobre, netreba sa siliť do niečoho, čo ti nie je vlastné. Každý má svoju cestu.
Vďaka za rozhovor.
Vďaka za priestor.
- otázky kládol Matúš Ritomský
Komentáre
majme sa radi
prešiel som si len pár komentármi ale zostal som znechutený a nedalo mi nereagovať … neviem ktorý z Vás či už kritikov alebo zástancov tohoto dovolím si povedať životného štýlu ste si vyskúšali podobnú skúsenosť aspoň na mesiac alebo na dva … ja mám za sebou rok života s prírodou … nazývať sa odpojený alebo sa hrdo biť do hrude že ja som lepší ako niekto lebo uznávam hodnoty našich predkov je tak isto choré ako vravieť že súčastné smerovanie našej civilizácie je správne a v súlade s poriadkom a ďalším zdravím pokračovaním našej planéty … nikto si nič nemusí dokazovať … nakoľko ja som bol tiež hladný a smädný a fajčím a alkohol nepovažujem za nič zlé keď sa užíva s mierou potreboval som dáku tú korunku resp. euro na naplnenie si svojich potrieb … na slovensku pokiaľ nemakáš dlhé roky a nemáš známosti ťažko dosiahneš niečo behom dňa dvoch respektíve ak vôbec … som muzikant a moje vnímanie muziky ako takej sa vymiká hlavnému prúdu prezentovaného v rádiach a televízii … rozhodol som sa preto že sa tým budem živiť na ulici … žil som v západnej európe v lesoch poprípade na okrajoch miest kde bol relatívne pokoj a kľud … či už v takom meste alebo takom no robil som čo ma baví … svoj stan a posledný rok by som nedal za nič a neviem sa dočkať kedy sa vrátim … nie je to pre každého možno práve tebe vyhovuje práca v kancelárii, budovanie iných hodnôt … my viacej spätý (aj keď veľa mestských typov a ľudí pracujúcich v systéme sú duchovne na tom veľmi dobre) s prírodou však zastávame pestovanie duše pred pestovaním čísel na bankovom konte … môj sen je tiež vybudovanie komunity ľudí ktorí uznávajú rovnaké poprípade podobné hodnoty ako ja … takí istí ste aj vy … nie ??? tiež Vám vyhovuje mesto poprípade panelák, dom, nákupné centrá, potraviny, stánky, kiná či divadlá ….každý má to svoje …. nehaňme jeden druhého preto ako cítime svoju cestu životom a ako vnímame dianie okolo seba …. nestojí to plytvať slovami a hlavne energiou na osočovanie strany X Y Z … majme sa radi taký aký sme ….
technika
Super. Všetci sa odpojíme a budeme žiť fantasticky a romanticky a budeme si bubnovať a variť bylinky a hokaido a kvaku a neviem čo. A potom si pôjdeme vydať Kruh života v modernej tlačiarni a na modernej technike na recyklovanom papieri ,ktorý recyklovala pomerne vyspelá technika. A potom si dáme inzerát o konaní kurzu na výrobu lukov a bubnov na na nete a urobíme si super web s článkami a logom a tak. Priatelia . Tí neodpojení sa podieľajú na vašich životoch v podivuhodnej miere, sa mi zdá. A myslím , že tu niečo sakramentsky nehraje. Niekto tu nie je úprimný ani sám ku sebe. Ilúzia je to,čoho máte nadostač. Skutočných riešení už menej. Alebo vôbec žiadne.
Bola som na kurze lukostrelby
Bola som na kurze lukostrelby a počúvala som kritiku na “Blavákov” - Bratislavčanov akí sú “……….” zo strany Weleslavy. Odbavovala sa kvalitne na ich adresu - samá negativita z jej úst. Ale peniažky za kurz ktoré jej priniesli tí Blaváci, ktorí tiež prišli jej neboli proti srsti.
Veľa úprimnosti……
for treeplanter
joj moj pekny ale ved si rob ako myslis…
for treeplanter
joj moj pekny ale ved si rob ako myslis…
Neveriť
je veľmi pohodlné. Napádať, odmietať a zosmiešňovať. Mojim životom sa nesie túžba opustiť systém. Nezávisle na komkoľvek som začal tvoriť úmysel odísť a to som ani netušil, že sú ľudia, ktorým sa to už reálne darí. Prečo som to nevedel ja? Pretože som sa narodil do spoločnosti, ktorej základnou schémou fungovania je závislosť. Od narodenia sa s týmto vzorom správania stretávam a preto je to také ťažké opustiť. Nebuď hneď sarkastický k niečomu novému. Možno aj v Tebe taká túžba drieme a rozčuľuje Ťa práve to, že ani netušíš, ako zmeniť ten stály kolobeh pripútanosti k danému systému. Mne chýbali skúsenosti, model, návod a samozrejme priatelia na rovnakej ceste. Teraz mi chýba už len odvaha - odhodlanie, ale aj na tom pracujem :-). Ja som na príklad vďačný za každého jedinca, ktorý je ochotný komunikovať moderným spôsobom, pretože tak sa ku mne a mne podobným dostávajú tie prepotrebné informácie. Ak by si mal ozajstný záujem, dáš si batoh na chrbát a prejdeš sa k tým ľuďom, ktorí sa chcú odpojiť. Nájdeš tam všelijaké druhy indivíduí, ale ak si dáš tú námahu a nebudeš odsudzovať hneď prvé, čo stretneš, nájdeš aj reálne nezávislích slobodných ľudí, čo nepotrebujú nič z toho, čo si tak hrdo menoval vo svojo príspevku… a dokonca ani sa prezentovať :-)
Ahoj, čítala som Tvoj
Ahoj, čítala som Tvoj komentár k alternatívnemu životu Weleslavy Dubovskej ( z 23.7.2010), ako keby si opisal moje pocity, zaujíma ma ako sa ti to darí, ako sa ďalej vyvíja Tvoj život, ak Ti to neprekáža ozvi sa mi
Ahoj Blažena, neviem či Leri
Ahoj Blažena, neviem či Leri ešte sleduje tento článok, ale ak by sa Ti neozýval, skús sa s ním spojiť cez súkromnú správu. Spojenie na Leriho nájdeš na týchto weboch:
Nepotrebujú prezentáciu ani
Nepotrebujú prezentáciu ani techniku? Som hlboko dojatý. Chýba mi ešte návod ako si dopestovať potraviny bez pozemku, ako si vyrobiť šaty a topánky bez materiálu , ako si ťažiť a spracúvať železo na nástroje bez nástrojov . Kde sme sa to vrátili? Poviem Ti to. Do doby kamennej. Toto potrebujete? A tým ste vyriešili čo? Ktorý aktuálny problém spoločnosti a ochrany prostredia? Kľudne nechajte miliardy ľudí zdevastovať Zem a vy sa kľudne odpojte, kým nezistíte,že vaši druhovia sa nakazili nejakou čudnou chorobou ,alebo sa neotrávili.
klamete seba aj všetkých
Povedz mi ,čo nepotrebujú odpojení ľudia.Jedlo, šaty,nástroje,zápalky? Ani jednu z týchto štyroch vecí si človek dnes nevie vyrobiť sám. Musí si ich kúpiť za peniaze. Ani jedlo si nemôže dopestovať bez pozemku-za peniaze. Je úplné pokrytectvo vyhlasovať sa za odpojeného,keď odpojený zďaleka nie si. A to nemusíš chcieť ani techniku. Prosím všetkých odpojených o návody na výrobu týchto vecí bez akýchkoľvek vstupov,ktoré stoja peniaze: nutrične vyvážené jedlo, nositeľné šaty a topánky-aj na zimu, nôž a sekera, zápalky. Ďakujem.
Treeplanter , ja sa pripájam
Treeplanter , ja sa pripájam k tomu čo ti napísal Robo Zelník , akurát dodám , že “odpojenie” musí najprv prebiehať v duchovnej oblasti a tá materiálna sa potom pridá . Je to cesta a proces a nikomu v ničom nie je súdené dosiahnuť úplnú dokonalosť . Navyše odpojenie jednotlivca neexistuje a s odpájaním vznikajú paralelne aj nové vzťahy a štruktúry spoločnosti . Každý má však morálne právo kritizovať systém , hoci je na ňom aj závislý . Aj väzeň v koncentráku bol životne závislý na jedle z lágrovej kuchyne a na nosení erárnych pridelených šiat … Napriek tomu však mal plné morálne právo tento koncentrák kritizovať aj ničiť . Tento systém zničil všetky alternatívne formy získavania vecí , ktoré si spomínal a nedáva nám na výber . Miera závislosti človeka na systéme neustále rastie a výsledkom snaženia tohoto systému je absolútna závislosť človeka na ňom a tým aj jeho úplné ovládnutie . Každá ďalšia generácia sa rodí do rafinovanejšieho a pevnejšieho otroctva , takže každý správny pohyb opačným smerom treba podporovať .
Treeplanter, súhlasím s
Treeplanter, súhlasím s tvojimi výhradami ohľadom ilúzie o odpojenosti atď. zdá sa mi ale, že to vidíš príliš jednostranne. Nemôžem hovoriť za Pecúchov, ale zdá sa mi, že oni ani nevyhlasovali, že vyriešili globálny problém ľudstva. Každý nemusí mať také ambície. Niekomu stačí, že si vyrieši svoj vlastný život - v miere, v akej je schopný. Pecúchovia možno nie sú úplne odpojení od matrixu, ale majú oveľa väčšiu mieru slobody než mnohí mestskí “bojovníci za pravdu”. Možno sa ti to zdá málo, ale podľa mňa to má svoju hodnotu. Ja som si ich cestu nevybral, ale uznávam ju ako jednu z možných ciest.
K tým návodom: nemusíme si všetko vyrábať na kolene na to, aby sme oslabili vplyv mocenských štruktúr na naše životy. Je veľa predstáv a vízií, ako usporiadať svet lepšie ako je usporiadaný dnes, a mnojé z týchto konceptov počítajú aj s tým, že budú nejaké globálne štruktúry, dokonca aj ekonomické štruktúry, akurát nebudú postavené na takom psychopaticko-deštruktívnom základe ako sú tie dnešné. To nemá nič s odmietaním technológií či spoločenských štruktúr. Tie nám môžu naďalej dobre slúžiť. Ide o to, aby sme neslúžili my im.
Ak ťa zaujímajú konkrétne technické riešenia a návody pre život mimo Systému, pozri si napr. toto: http://openfarmtech.org/
odpojenie
velmi zaujimavy rozhovor Weleslava. mam z neho podobny pocit ako jaro - je fajn vidiet ze niektori ludia este “nevychladli” ale zaroven si uvedomujem urcity rozpor, ktory predostrel aj matus: odpojenie od systemu vs. zodpovednost a angazovanost. Na jednej strane chapem tvoj postoj: ja sa nezaujimam o vas “hrackarsky svet” a aj vy ma nechajte napokoji. Nepotrbujem vase peniaze, politiku, system… Su vsak urcite situacie ked “system’ budes potrebovat - povedzme ze si zlomis nohu alebo ochories na nejaku zavaznejsiu chorobu s ktorou si bylinky neporadia. Vtedy vyuzijes zdravotnictvo, kotre je sucastou systemu. alebo bezpecnost a ochrana majetku -ak by ti niekto vypalil ci vykradol dom v ktorom byvas… Podla mna je mozne a aj realne minimalizovat svoje zapojenie do toho co nazyvas system ( a mna sameho tiez takyto sposob zivota laka, aj ked momentalen som don naplno zapojeny) ale nikdy ho nemozes uplne vylucit. Mozno to vyznie ako klise, ale ja naozaj vidim roziel medzi tym, ked rozhodujes len o sebe, svojom zivote a ked mas deti. Potom musis riesit veci ako povinnu skolsku dochadzku, zdravotnu starostlivost a pod. Drzim palce aby sa Myjavks alaznicka komunita rozrastala. Mozno sa raz pridame aj my.
hm, tak táto večná dilema
hm, tak táto večná dilema zaujíma aj mňa. podľa mňa nejde ani tak o to, či sa dá systém opustiť úplne alebo len minimalizovať zapojenie. ide skôr o to, akú cestu si vyberieš. väčšina si vyberá cestu plnej akceptácie systému a zaradenia sa doň. rebeli a alternatívci si vyberajú buď cestu odpojenia (ktorá obnáša výrazné - aj keď nikdy nie úplné - oslobodenie sa od jeho vplyvu, no zároveň tým odpojený jedinec stráca možnosť ovplyvnovať jeho vývoj), alebo cestu pretvárania systému zvnútra (táto cesta si vyžaduje veľkú odvahu a nasadenie, lebo človek musí hrať podľa pravidiel, ale pritom ešte musí mať dosť energie na pretváranie, takže sa nemôže nechať systémom úplne vycucať). ťažko posúdiť, ktorá z týchto dvoch “rebelských” ciest je lepšia. zástancovia oboch ciest majú silné argumenty na obhajobu “svojej pravdy”, no ja si myslím že obe cesty sú správne (pričom nechcem túto otázku ani trochu zľahčovať či relativizovať).
Každý by mal asi robiť to na
Každý by mal asi robiť to na čo je povolaný a na čo má . Odpájči nech sa odpájajú , pretvárači nech pretvárajú a komu systém vyhovuje nech sa zapojí … Chcem však podotknúť , že proti odpájačom často používaný argument , že zo systému čerpajú , keď potrebujú , nie je celkom korektný . Systém totiž čoraz viac znemožňuje plné odpojenie a tlak na odpájačov neustále narastá . To čo bolo pred 50 rokmi normálnym životným štýlom väčšiny je dnes už iba ťažko realizovateľný extrém . Miera devastácie prostredia a rozbíjania prirodzených zásobovacích možností a komunít , čoraz viac znemožňuje úplné odpojenie , takže toto je už iba cestou pre extrémne odolných bojovníkov . Preto by sme týchto odpájačov mali čo najviac psychicky aj ináč podporovať , lebo to majú dosť ťažké … A pretvárači nech to pretvárajú , aby to bolo tak , že sa nikomu nebude chcieť odpájať . Viva la Utopia … a snívajte s nami …
Vyborné
páči sa mi táto pripomienka a celkom zaujímavý pohľad na “druhy podporovateľov…”
Pretvárači - ľudia žijúci v systéme, ktorý ho pretvárajú a vytvárajú priaznivejšie podmienky na odpojenie
Odpájači - ľudia, čo sa odpojili
Super, bodaj by sa to takto tvorilo. Viem o niekoľkých, čo by sa hlásili ako “Pretvárači” … a možno takí už aj fungujú v štátnej sfére, len keby si “obliekli dresy”. Možno by to mal byť aj dôležitý aspekt pri výbere politickej strany. Miera uvedomelosti politika by sa merala podľa toho, ako pripravuje hospodársky systém na to, aby sa dalo existovať aj mimo neho…hm?
Vdaka za rozhovor
Matus,
opakujem tu uz raz napisane - vyborne otazky!
Vdaka za rozhovor.
Jedna poznamka ku volbam, ze aj ten co v tomto systeme nevoli, vlastne voli :)
volby
ked nemas volbu tak nevolis aspon bud uprimny
Toto tu je síce staré, ale
Toto tu je síce staré, ale celkom čerstvo ma to nasralo. Večná škoda, že ľudí žijúcich viac menej ‘nezávislo’ prezentujú takí, ktorí dokážu povedať niekomu, aby bol k sebe úprimný a ignorujú jednoduché fakty plynúce z mechaniky rozdeľovania hlasov nevoličov. Ja chcem časom tiež odísť žiť niekam na polosamotu ak nie na úplnú samotu, bola som sa pozrieť zo zvedavosti v Zaježovej, ale tak nejak očakávam, že ľudia, ktorí zmýšľajú ako ja, nebudú úplne blbí. Niekedy však sú. Peace
Veľmi sa mi páči článok, páči
Veľmi sa mi páči článok, páči sa mi ako žijete a aj to, že neodsudzujete ostatných. Ži a nechaj žiť, súhlasím. Myslím, že všetci, tak Pecúchovia, tak klasickí konzumenti, ako aj všetci ostatní ľudia tým, že sa navzájom za určitých okolností stretávame, robíme aj určité kompromisy. Kompromisy v živote, v komunikácii, vo všetkom. Stret rozličných “svetov” to spravidla vyžaduje, či sa nám to páči alebo nie. Ale nemôžem súhlasiť s odpoveďou na volby. Keď nevolíš, volíš a volby veľmi ovplyvňuješ- myslím, že táto definícia je správna. Myslím si, že keď nie je voľba a nevolíš, nie si úprimný, lebo volíš automaticky najsilnejšiu stranu. Myslím, že je lepšie voliť “menšie zlo” - resp. tých o ktorých si aspoň ako tak myslíš, že by boli menším zlom pre ľudí ako tí čo hrajú prím. Aj keď sa zdá, že každý z nás nesie zodpovednosť len sám za seba a ak budem kašlať na všetkých okolo bude to OK, mám na to právo, nemyslím, že je to správne. Nepriamo tak súhlasím s vojnami, zabíjaním, útlakom, ničením prírody a pod. Nič v zlom
Pekný rozhovor
Dobré otázky, výstižné odpovede…
Konečne !
Tak presne toto som potreboval ! Po prečítaní posledného Kruhu života som mal totiž čudný nedefinovateľne smutný pocit , že všetci sme už zmúdreli , dozreli a riadne vychladli . Ja sám už pár rokov pracujem s motorovou pílou , periem v pračke , bývam pri rušnej ceste a podobne (“argument”-4 deti : )), ale je pre mňa slnečným lúčom , keď vidím , že niekto ešte tak krásne horí . Však aj mňa hreje pri srdci len tá myšlienka , že znovu výdem z otroctva … Je jedno či o 5 , 50 alebo o milión rokov . Je jedno či v tomto živote , alebo po smrti … Podstatné je uvedomenie si stavu slobody a stavu otroctva a pochopenie ich rozdielu . Aj keď teraz žijem rozumne , bezpečne , pohodlne a premúdrelo sterilne , ešte si dobre pamätám čo to je raňajkovať čerešne v korune stromu , očúrať jej kmeň a cítiť pohodu , súlad a nadhľad . Odmietam vydávať svoju vlastnú momentálnu slabosť , neschopnosť a únavu za svoje zmúdrenie ( podobne jak onehdá spieval Peter Nagy v Poďme sa zachrániť : ) ) Všetko je škola , aj to vyhnanstvo čo žijem teraz , ale viem kam patrím . Držte sa !
tak vdaka tiez si rada
tak vdaka tiez si rada precitam slova nevychladnuteho bojovnika…mala som tiez pocit toho rezignovaneho zmudrenia po precitani posledneho kruhu zivota - ide o to , ako by si ludia raz anvzdy definovali svoje postoje, nazory atd. zaramovali ich do pozlateneho zelezobetonoveho ramceka , stastni ze si daco konecne vymysleli a zavesili na stenu aby na ne furt videli. a uz sa dalej nechystali hybat.a mala som pocit ze u mna to ide opacne-iba sa coraz viac utvrdzujem vo svojej akoby radikalnosti.lebo tlaky vyvolavaju protitlaky a mne sa nechce mudro pritakavat veciam co sa okolo deju.mam svoju moznost volby vdzy a ked sa rozhodnem ze bude taka alebo nijaka je to m,oja volba. a naozaj mi nevadi ked si niekto povie ze som blba alebo sto rkov za opicami alebo smisna naivistka. jeho pohlad na vec.no smojim fakt nema nic spolocne. dovi dopo…to si inak ty s tymi morusami? nemame furt povoz na odvoz. zdravi weles. a nechcem byt az zasa tak strasne vtipna animudra ba ani konstruktivna - mam predsa pravo na hru a odbocky, neeee????
“Nemáme auto, motorovú pílu,
“Nemáme auto, motorovú pílu, kosačku, deti, nefajčíme, nepijeme alkohol,” …. fuuuuha, tie deti sú pekne zaradené …
…taktiež nechápem zaradenie
…taktiež nechápem zaradenie detí medzi nepotrebný a nechcený luxus. keď chce človek žit v prírode, s prírodou a v prirodzenosti, neviem, čo je samozrejmejšie a prirodzenejšie, než mať potomkov. to by mnohí nerodičia neverili, ale aj deti sú ľudia (častokrát tí najslobodnejší)…
… taktiež nechápem zaradenie
… taktiež nechápem zaradenie detí, medzi luxus. keď človek chce žiť s prírodou, v prírode a v prirodzenosti, neviem, čo je prirodzenejšie a samozrejmejšie, než mať potomkov.
Weleslawa, chcel by som ťa
Weleslawa, chcel by som ťa upozorniť, že to že sa vo svojich názoroch radikalizuješ (ako sama píšeš), ťa nijako neochráni pred samozabetónovaním sa. To, čo sa tebe môže na iných javiť ako vychladnutie, totiž môže byť v skutočnosti radikalizácia, ale iným smerom než tým aký si si vybrala ty. To chce ale trochu odstup a schopnosť pozrieť sa na veci aj z iného uhla pohľadu. Alternatíva totiž nie je len jedna. Práve naopak - vzdialiť sa od stredu je možné veľmi mnohými smermi. Nie je to len že buď si Pecúch alebo si konzumák. Hm?
robo z
precitala som si svoj clanok z odstupu a nijako mi nevyplyva z neho to z coho ma obvinujes.precitaj si ho aj ty este raz.w
to nie je obvinenie,
to nie je obvinenie, iba upozornenie.
Konečne
Ahoj jaro (not verified) ahoj čitatelia Kruhu života
Pri citani kruhu ma napadalo mnozstvo myslienok, ktore som zial nemal cas zapisat, tvoj odkaz mi vsak pomohol. Vdaka.
Hoci som mal, podobne ako ty, pocit: “Po prečítaní posledného Kruhu života som mal totiž čudný nedefinovateľne smutný pocit, že všetci sme už zmúdreli, dozreli a riadne vychladli”, moj pocit bol este o cosi zufalejsi, lebo som sa na strarsom Kruhu života trochu podielal a s Matusom sme jednostrannost preberali zhora zdola, zase sa mu podarilo urobit ho tak, aby si potvrdil svoje postoje.
Myslim, ze z “Kruhu zivota” sa stal “úzky výsek z kruhu života”, ktorý ukazuje postoj mladých ludi, vychovaných “demokraciou”, k svojej minulosti a hodnotam, ktore zdielali. Darmo, ubedlo už od vtedy Dunajom vela vody, a oplachlo ich postoje. Odvtedy “zmudreli”, “dozreli” a poriadne vychladli z takychto haluzi. Teraz su zapaleny pre ine veci! Nie vsetky, napr. z Martininho prispevku som nemal zly pocit.)
Tvoje “Odmietam vydávať svoju vlastnú momentálnu slabosť, neschopnosť a únavu za svoje zmúdrenie”, povazujem za najhodnotnejsi postoj, skladam pred tebou klobuk a prajem ti vela sil. Ja som naopak odisiel, ale denno-denne bojujem o prezitie. Napriek tomu vsak odmietam vydávať svoju vlastnú momentálnu slabosť, neschopnosť a únavu za svoje zmúdrenie!
K teme o mladej generacii, ktora zacina tvorit nasu buducnost, odporucam este clanocek: Jaká je mládež? Taková, jakou jsme ji vychovali. http://blisty.cz/2010/3/22/art51693.html
robo skoda ze sme sa nestihli
robo skoda ze sme sa nestihli porozpravat na tom nasom workshope - dielni. tak hadam nabuduce. alebo cez nas oblubeny FB???